top of page

Ruuhkavuodet


Luulin eläväni kiireisimpiä ruuhkavuosia lasten ollessa pieniä, hyvin nuorena äitinä rehellisesti sanottuna unelmoin siitä ajasta kun lapset ovat lentäneet pesästä ja minä vain puuhailen omia juttujani. Tietämättä että olinkin käsikirjoittanut itselleni hieman toisenlaisen tulevaisuuden. 43 vuotiaana elämän jossa kasvatan 10 vuotiasta pojannappulaa, jaloissa vilistää kolme lapsenlasta, kaksi kissaa, kuusi kanaa ja kukko ja koiranpentu. Elämä on hyvin hektistä. Olen kuin toisella kierroksella opettelemassa samat asiat uudelleen. Huomaan että pinnani on jollain tapaa lyhyempi kuin nuorempana, olen kasvattajana tiukempi, rajaan omaa tilaani. Väitän että tämän kaaoksen hallinta sujuu jotenkin helpommin. Minä olen kasvanut. Ymmärtänyt ettei vanhemmuuden tehtävä ole täyttää lapsen loputtomia tarpeita jatkuvalla tekemisellä, ei oikaista mutkia vaan antaa lapsen saada omat oppinsa. Löytää viisaus ja voima sisältään ottaa vastuuta, pikku hiljaa iän mukaan. Tekemällä liikaa tekee nimittäin sekä itselleen että jälkikasvulleen karhunpalveluksen. Helppoa se ei ole. Miten helposti nämä pienet ihmeet, koiran ja ihmisen pennut alkavatkaan johtamaan meitä. Määrävät tahdin perheessä. Koiranpennun kasvattamiseen saat kirjan täynnä selkeitä ohjeita, näytä sille kuka on lauman johtaja. Näytä että sinä tulet ensin sitten vasta koira. Laita huonosti käyttäytyvä pentu jääkouluun älä noteraa sen negatiivistä huomionhakua. Selvää kuin pässinliha. Sinä olet perheen johtaja. Entäs jos lapsen kasvattamisesta tehtäisiin yhtä selkeä opas. Näytä sille että sinä olet lauman johtaja, viisaasti lempeästi mutta voimakkaasti. Ostaisin kyllä heti sellaisen oppaan. Noudattaisin ohjeita mokaamatta ensin sata kertaa kuten kolmevuotiaan kanssa. Ei syö ei juo vettä...mehuaaaaaa. Arvaatte varmaan kumpi voitti nappula vai mummi ;)

Taidan muuten mumminakin vetää monta kierrosta. Uhkaan kymmenenvuotiasta viisaana henkisenä aikuisena riidan päätteksi. En sitten varmana enää hoida sun lapsia kun saat omia, mulle riittää tää taistelu lasten kanssa. Kohta kolmekymmentä vuotta olen taistellut. Ihan varmana hoidat vastaa 10v.

(vaikka on ilmoittanut moneen kertaan ettei aio hankkia lapsia ;) Niin niin taidan hoitaa. Lapset elämän suola ja sokeri. Taitavat kasvattaa minua niin kauan kuin elän <3


RECENT POSTS
SEARCH BY TAGS
Tunnisteita ei vielä ole.
ARCHIVE
bottom of page